Tilsyn
For at sikre kvaliteten med det enkelte dagtilbud skal der være tilsyn hvert andet år.
I 2015 havde vi for første gang dialog baseret tilsyn som et nyt tilsynskoncept i daginstitutionerne i Ikast-Brande Kommune.
Det dialog baserede tilsyn indeholder dels et besøg/observation i den enkelte daginstitution dels et tilsynsmøde.
Formålet med tilsynet
- En kvalitetssikring af daginstitutionens nuværende praksis.
- Et indblik i de intentioner, der ligger bag praksis.
- En dialog om de udviklingsperspektiver, som vi sammen får øje på.
Det dialogbaserede tilsyn består af:
- Besøg/observation i institutionen.
- Spørgeskema vedr. sikkerhed og sundhed.
- Tilsynsmøde.
- Tilsynsrapport til den enkelte daginstitution.
Daginstitutionens pædagogiske materialer og data (Hjernen & Hjertets dialogprofiler og sprogvurderinger, den pædagogiske læreplan og institutionens hjemmeside), vil ligeledes danne baggrund for dialogen i tilsynet.
En dialog af ovennævnte giver mulighed for vidensdeling og sparring mellem personale, bestyrelse og daginstitutionsafdelingen.
Tilsynet i 2021 er et anderledes tilsyn.
Da det nye tilsynskoncept til dagtilbudsområdet i Ikast-Brande Kommune ikke er færdigudviklet, består tilsynene i 2021 af et tilsynsmøde mellem Dagtilbudschefen, ledelsen, TR og AMR i dagtilbuddet. Mødet er fastlagt ud fra en fast dagsorden. Dagtilbudschefen laver efter mødet tilsynsrapporten ud fra dialogen på tilsynsmødet.
Tilsynet i 2022
Fokus i dette års tilsyn er:
- det fysiske børnemiljø
- det æstetiske børnemiljø
- det psykiske arbejdsmiljø – relationer
Med afsæt i forskning om kvalitet i dagtilbud, herunder PP kortlægningen, er der udarbejdet en række observationspunkter, som anvendes i tilsynet.
Inddragelse af børnenes perspektiv
Vi skal også inddrage børnene i højere grad og i en lidt mere struktureret form. Det vil foregik i starten af tilsynet som en rundvisning med børneinterview og hvor 2-3 af de ældste børn, viste rundt i dagtilbuddet.